جامع ترین پایگاه مادران و کودکان ایران

چرا بعـضي‌هـا از زايمـان طبيـعي مي‌ترسنـد؟

1389/12/20 11:49
نویسنده : نویسندگان
119 بازدید
اشتراک گذاری

برخي مادران از زايمان مي‌ترسند و حاضرند زير عمل سزارين بروند اما طبيعي زايمان نكنند، يعني چند ساعت بي‌هوش باشند و وقتي به هوش آمدند، ببينند نوزادشان کنارشان خوابيده است. اگر از خيلي از مادران بپرسيم چرا اين قدر از زايمان طبيعي مي‌ترسيد، جواب‌هاي مختلفي خواهيم شنيد؛ از ترس و درد زايمان طبيعي که بگذريم، برخي مادران مي‌ترسند به علت فشارهايي که بايد براي زاييدن تحمل کنند، بي‌اختيار دچار دفع مدفوع شوند....

 شايد شما هم مادران را محق بدانيد اما متخصصان زنان و کارشناسان مامايي نظري جز اين دارند. آنها مي‌گويند اين عمل طي زايمان، عادي ‌است و نبايد اسباب خجالت‌زدگي مادران شود. فيروزه روستا، کارشناس ارشد مامايي در اين رابطه توضيح مي‌دهد.

 

بسياري از مادران از دفع مدفوع حين زايمان مي‌ترسند و به همين دليل، نگرشي منفي به زايمان طبيعي دارند. توصيه شما به آنها چيست؟

براي انجام هرچه بهتر زايمان طبيعي، مادران باردار فقط به آموزش، مراقبت و پايش نياز دارند. زايمان يک فرآيند کاملا طبيعي و فيزيولوژيک است که خداوند بزرگ تمامي اسباب و شرايط لازم براي انجامش را در خلقت انسان آورده است. انسان‌ها مي‌توانند مثل ساير پستانداران بدون هيچ مداخله پزشکي زايمان طبيعي داشته باشند. متخصصان تنها بايد شرايط را براي زايمان و سلامت مادر و جنين فراهم کنند. هنگام خروج سرنوزاد به ماهيچه‌هاي ناحيه راست روده فشارمي‌آيد و به اين ترتيب ممکن است مادر دچاردفع مدفوع شود. وظيفه ما است که مادران عزيز را در دوران باداري به نحو احسن درباره اين قضيه آگاه كنيم. بايد به مادران اين اطلاع را داد که مدفوع هم ماده‌اي طبيعي در بدن و دفع آن جزو مراحل طبيعي زايمان است. مادران نبايد از متخصصاني که در اتاق زايمان هستند، خجالت بکشند. البته آنها قبل از زايمان انما خواهند شد و اين اتفاق نمي‌افتد اما اگر هم اتفاق بيفتد، پزشکان براي مقابله با آن آماده‌اند؛ درست مثل اينکه بگوييد پزشک از خون مي‌ترسد! اگر ذهنيت مادر نسبت به اين روند بهبود يابد، پذيرش او هم نسبت به زايمان طبيعي بيشتر خواهد شد.

سلامت: درباره «انما» هم توضيح مي‌دهيد؟

بله؛ «انما» روشي کمکي است براي اينکه مادر بتواند قبل از زايمان مدفوعش را دفع کند. اين روش که در گذشته رواج داشت به منظور جلوگيري از عفونت مادر و جنين و تسهيل روند زايمان استفاده مي‌شد. اما تحقيقات جديد نشان داده که اين روش نه تنها از عفونت جلوگيري نمي‌کند بلکه ممکن است خود روش انما موجب التهاب و عفونت راست‌روده مادر شود. به علاوه انما يا همان تنقيه، نقشي در تسهيل عمل زايمان ندارد.

 روش انجام آن چگونه است؟

انما پواري حاوي سرم فيزيولوژي است (که گاهي به جاي اين مايع از آب داغ و صابون استفاده مي‌شود و البته اين روش ديگر در منابع علمي توصيه نمي‌شود) که وارد مقعد مادر مي‌شود و تا قسمتي از راست‌روده بالا مي‌رود و روده را شست‌وشو مي‌دهد.

 آيا انما همچنان در مراکز زايمان انجام مي‌شود؟

در تمام دنيا اگر مادر مايل به انجام انما باشد درخواست او عملي مي‌شود اما براي اين عمل بايد از مواد کاملا سبک و بدون دخالت آب استفاده کرد.

سلامت: آيا مادراني که مجبور به سزارين هستند هم مي‌توانند از روش انما استفاده کنند؟

نه! براي عمل سرازين نيازي به انما نيست.

سلامت: آيا همه مادران طي زايمان دچار دفع مدفوع مي‌شوند يا اين اتفاق تنها در مواردي احتمال دارد؟

به نکته خوبي اشاره کرديد. اين اتفاق ممکن است رخ دهد و ممکن است رخ ندهد؛ يعني نمي‌توان با قطعيت تمام گفت که اگر انما کنيد دچار دفع مي‌شويد يا نمي‌شويد.

 براي مادراني که تاريخ زايمان‌شان نزديک است، چه توصيه‌اي داريد؟

به تمام مادراني که در روزهاي نزديک به زايمان‌شان به سر مي‌برند، چه زايمان طبيعي و چه سزارين توصيه مي‌کنم که در روزهاي قبل از زايمان از غذاهاي سبک و سهل‌الهضم استفاده کنند. منظور اين نيست که مادران غذا نخورند وبه خود گرسنگي بدهند. تنها بايد از مصرف غذاهاي نفاخ مثل حبوبات بپرهيزند.

(سلامت)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)