جامع ترین پایگاه مادران و کودکان ایران

بیماریهای شایع در زنان

1390/1/31 13:18
نویسنده : نویسندگان
129 بازدید
اشتراک گذاری

سرطان پستان يکي از مهمترين و شايع ترين بيماريها در زنان است و دانستن اطلاعات اساسي در اين زمينه براي هر زني اگرچه دچار اين بيماري نيز نباشد، به دليل شايع.....

 

mamane.ir

 

سرطان پستان يکي از مهمترين و شايع ترين بيماريها در زنان است و دانستن اطلاعات اساسي در اين زمينه براي هر زني اگرچه دچار اين بيماري نيز نباشد، به دليل شايع بودن و مهم بودن بيماري لازم است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شايان ذکر است، بيشتر توده هاي پستان سرطاني نيستند و درمان سرطان پستان هميشه به برداشتن آن منتهي نمي شود و در مراحل اوليه بيماري، با درمانهاي جديد شانس بهبود وجود دارد.سرطان پستان شايع ترين علت مرگ زنان در محدوده سني 35 تا 55 سالگي را تشکيل مي دهد. در هر سال يک تا دو مورد سرطان پستان در هر 1000 زن به طور جديد تشخيص داده مي شود.
نسج پستان در مجاورت عضلات اطراف پستان قرار دارد و شناخت سيستم لنفاوي پستان از لحاظ تشخيصي و درماني حائز اهميت مي باشد. تومورهاي پستان مي توانند از طريق سيستم لنفاوي گسترش يافته و به تمام بدن راه يابند و در حقيقت سيستم لنفاوي راهي براي ارتباط لنف با عروق مي باشد. خون رساني به قسمتهاي داخلي و مرکزي پستان توسط شاخه هاي شرياني انجام مي شود و پستان داراي سيستم عصب دهي نيز مي باشد.

علايم بيماري
شايع ترين علامت و شکايتهاي بيماري پستان که يک زن را به مشاوره پزشکي ارجاع مي دهد؛ احساس توده در پستان، ترشح با خونريزي از نوک پستان و درد پستان مي باشد و در صورت مشاهده اين علايم و تغييرات بايد به پزشک مراجعه نمود، اگر چه خيلي از اين موارد سرطاني نخواهد بود.علائمي که ممکن است در سرطان پستان ظاهرشوند:
توده در پستان( شايع ترين علامت)
تغيير در اندازه يا شکل پستان
به داخل کشيده شدن يا برگشتن نوک پستان ها
قرمزي و جوش در اطراف نوک پستان
خونريزي يا ترشح از نوک پستان
کشيده شدن پوست پستان
تورم و احساس توده در زير بغل
وريدهايي واضح روي پستان
زخم پوست پستان،علائم تومورهاي ثانوي در جاهاي ديگر ،تورم بازو ،درد

mamane.ir

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)