جامع ترین پایگاه مادران و کودکان ایران

به محض مشاهده ترشحات پستان به پزشک متخصص مراجعه کنید

1390/8/21 19:26
نویسنده : نویسندگان
460 بازدید
اشتراک گذاری

زنان باید به محض مشاهده ترشحات خونی یا شفاف از پستان به پزشك متخصص مراجعه كنند.

 

 mamane.ir

یک جراح عمومی گفت: زنان باید به محض مشاهده ترشحات خونی یا شفاف از پستان به پزشك متخصص مراجعه كنند.

دكتر لعبت گرانپایه ، با اشاره به این كه تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن ترشحات پستان بر اساس رنگ آن صورت می‌گیرد، اظهار داشت: امکان ادامه یافتن ترشحات شیری تا 2 سال پس از قطع شیردهی وجود دارد اما در صورتی كه ترشح شیر پس از این مدت قطع نشود مراجعه به پزشک ضروری است.

وی ادامه داد: انجام بررسی‌های هورمونی و اندازه‌گیری سطح هورمون پرولاكتین كه از هیپوفیز و هورمون TSH كه از تیروئید ترشح می‌شود و هورمون‌های تخمدانی از جمله اقداماتی است که در جهت رفع ترشحات شیری پستان انجام می‌گیرد.

دکتر گرانپایه با اشاره به مصرف طولانی مدت برخی از داروها به عنوان یکی از علل ایجاد ترشحات شیری پستان گفت: مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری به مدت بیش از 3 سال از موارد شایعی است كه در زنان جوان باعث تولید شیر می‌شود.

وی در ادامه از مصرف درازمدت داروهای معده مانند سایمتیدین و رانیتیدین، داروهای قلبی چون دیجیتال و دیگوكسین، انواع آرام بخش‌ها و قرص‌های ضد افسردگی سه حلقه‌ای به عنوان علل دیگر ایجاد ترشحات شیری پستان نام برد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تحریكات مكرر مكانیكی نیز موجب ایجاد ترشحات شیری می‌شود، افزود: این حالت در زنانی كه فرزند خوانده دارند همراه با مصرف داروهای شیر افزا، موجب تولید شیر می‌شود .

وی تصریح كرد: در زنانی كه مشكل ترشح شیر دارند ابتدا باید سابقه شیردهی اخیر و سپس سایر مشكلات مورد بررسی قرار گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر توجه جدی به ترشحات آبكی و خونی به دلیل امكان بدخیمی آنها گفت: به دلیل امکان وجود ارتباط بین این ترشحات و برخی از سرطان‌های ابتدایی مجاری پستان، زنان باید به محض مشاهده این نوع ترشحات به پزشك متخصص مراجعه كنند.

این جراح عمومی ادامه داد: در موارد بروز ترشحات آبكی و خونی بر اساس توصیه پزشك با انجام بررسی‌های سیتولوژی، عكس رنگی از مجاری یا سونوگرافی وجود ضایعات داخل مجاری گزارش می‌شود و اقدامات درمانی مناسب انجام خواهد شد.

وی با اشاره با اینكه ترشحات رنگی پستان به رنگ‌های سبز، زرد، خاكستری یا آبی بروز می‌كند واز نوع ترشحات خوش خیم است، بیان کرد: این ترشحات معمولا در بیماری‌های فیبروكیستیك شایع هستند و بیشتر در سنین بالای 40 سالگی بروز می كنند که در این حالت به دلیل گشاد بودن نسبی مجاری پستان، ترشحات بصورت دو طرفه ایجاد می‌شود.

دکتر گرانپایه افزود: باید توجه داشت به علت بالا بودن سن ابتلا در بیماری‌های فیبروكیستیك، هر 6 ماه یكبار معاینات لازم توسط پزشك انجام گیرد ولی در سنین كمتر از 40 سال با انجام سونوگرافی یا ام آر آی هر 6 ماه و ماموگرافی هر 2 سال یكبار پیگیری‌های لازم انجام می‌گیرد.

این جراح عمومی با بیان اینکه ترشحات رنگی پستان نیازی به درمان دارویی ندارد، یادآور شد: درمان دارویی فقط در صورت بروز ترشحات نوع شیری و در صورت تداوم ترشح شیر تا 2 سال پس از قطع شیر دهی با انجام بررسی‌های هورمونی در صورت صلاحدید پزشك متخصص انجام می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در ایران سن ابتلا به سرطان پستان نسبت به سایر كشورها 10 تا 15 درصد كاهش یافته و تعداد مبتلایان در سنین كمتر از 30 سال بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: زنان باید از سن 25 سالگی، حتی در صورت عدم وجود سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان هر 6 ماه یكبار توسط جراح عمومی معاینه شوند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)