جامع ترین پایگاه مادران و کودکان ایران

بالاخره تفلون بخريم يا نخريم؟

1390/1/19 13:39
نویسنده : نویسندگان
140 بازدید
اشتراک گذاری

 يكي از ظروف مهم مورد استفاده در آشپزخانه، قابلمه و ماهيتابه است كه براي هر خانم خانه‌داري جزو ضروريات آشپزي محسوب ....

mamane.ir

 

يكي از ظروف مهم مورد استفاده در آشپزخانه، قابلمه و ماهيتابه است كه براي هر خانم خانه‌داري جزو ضروريات آشپزي محسوب مي‌شود. قديم‌ترها قابلمه هم مانند همه چيز تنوع كمتري داشت و تنها قابلمه‌هاي مسي و رويي در بازار موجود بود. اما امروزه انواع قابلمه‌هاي تفلون، چدني و استيل تنوع را آنقدر بالا برده كه انتخاب را سخت مي‌كند....

 در اين مطلب ما درباره ظروف تفلون و بايد و نبايدهايش براي شما مطالبي تهيه كرده‌ايم كه اگر قصد خريد تفلون داريد با رعايت اين نكات سلامت خود و خانواده‌تان را حفظ كنيد.


اولين نكته‌اي كه هنگام خريد ظروف تفلون بايد رعايت كنيد، اين است كه حتما به علامت استاندارد توجه کنيد. فقط ظروفي که در کارخانه‌هايي با مجوز پروانه ساخت از وزارت بهداشت توليد مي‌شوند، استاندارد هستند. مبادا به دليل پايين بودن قيمت، انواع غيراستاندارد را انتخاب کنيد. محصولات شرکت‌هاي معتبر داخلي و خارجي را در اولويت قرار دهيد. قيمت ظروف 7پارچه ايراني معمولا بين 58 هزار تا 80 هزار تومان متغير است و خارجي‌ها از تکه‌اي 20 تا 30 هزار تومان شروع مي‌شوند.

از ديگر نکاتي که بايد مورد توجه قرار داد عاري بودن ظرف از هرگونه ترک‌هاي مشهود است. هنگام خريد حتما کف و بدنه ظرف را خوب بررسي کنيد. متخصصان معتقدند که به‌خصوص هنگام خريد بايد دقت شود تا لايه تفلون ترک نداشته باشد چرا که ممکن است از طريق همين ترک‌ها، غذا با سطح داخلي ظرف تماس برقرار کند. در اين صورت باعث مي‌شود ترکيبات فلزات همراه با غذا وارد بدن شده و خطرات زيادي از جمله سرطان را باعث شود.

دسته‌ها و دستگيره‌هاي ظروف پخت غذا اهميت خاصي دارند. هنگام خريد اين ظروف به نصب مناسب، جنس دسته‌ها و جنس پيچ يا پرچ‌هايي که براي اتصال به ظرف به کار رفته‌اند و در برخي موارد ممکن است با ماده غذايي نيز در تماس باشند، توجه کنيد.

هنگام خريد دقت کنيد تا دستگيره ظروف در بهترين جاي ممکن قرار گرفته باشد و به خوبي به بدنه ظرف متصل شده باشد.

دقت کنيد قبل از استفاده براي اولين‌بار از ظرف تفلون آن را با آب داغ و مايع ظرفشويي بشوييد و با روغن مايع آغشته کنيد.

اما اگر به تازگي ظروف تفلون خريده‌ايد يا مي‌خواهيد خريداري كنيد در نگهداري از اين ظروف دقت زيادي داشته باشيد. نكته مهم اين است كه براي پيشگيري از ايجاد خش و خراش و جلوگيري از آسيب ديدن پوشش سطح داخلي ظروف تفلون، قاشق‌هاي تيز را به کف ظرف نکشيد و هنگام پخت‌وپز تنها از قاشق‌هاي چوبي و پلاستيکي که گوشه‎هاي تيز ندارند استفاده کنيد. قاشق فلزي را هم به ته ظرف تفلوني نكشيد و براي اين كار از قاشق‌هاي تفلون يا چوبي استفاده كنيد.

ترجيحا بهتر است غذاي بچه‌ها را در تفلون نپزيد. بهتر است تا حد امکان استفاده از ظروف تفلون را محدود کنيد و براي تهيه غذاهاي مايع مانند سوپ و جوشاندن شير که نيازي به خاصيت نچسب‌بودن اين ظروف نداريد از آنها استفاده نکنيد و غذاي بچه‌ها را هم در اين ظروف نپزيد.

ظروف تفلون را با ابر نرم بشوييد تا خراش برندارند. براي شستن اين ظروف از اسفنج زبر و سيم ظرفشويي استفاده نکنيد چون با اين کار پوشش داخلي ظرف آسيب مي‎بيند و احتمال آزاد شدن مواد سمي آن افزايش مي‎يابد. در ضمن بهتر است از پودرهاي شوينده استفاده نكنيد و به استفاده از مايع ظرفشويي بسنده كنيد. از ظروف تفلوني که دچار آسيب شده‌اند و در اثر شست‌وشو يا کشيدن قاشق خراش‌هايي در آنها ايجاد شده به هيچ‌وجه استفاده نکنيد. احتمال ورود مواد زيان‎آور به بدن از طريق ظروف تفلوني که هنگام پخت‌وپز آسيب ديده‌اند، بيشتر است.

حواستان باشد كه ظروف تفلون را تعمير نکنيد. به هيچ‌وجه براي صرفه‌جويي در اقتصاد خانواده ظروف تفلون را بازسازي نکنيد. نوع ماده مصرفي و شيوه کار واحدهاي بازسازي ظروف تفلون مورد تاييد وزارت بهداشت نيست. بررسي‌هاي آزمايشگاهي نشان داده که بازسازي غيربهداشتي ظروف و حتي استفاده از ظروفي که در کارخانه‌هاي بدون پروانه وزارت بهداشت و استاندارد ملي ايران ساخته مي‌شود، مي‌تواند بيماري‌هاي خطرناکي مانند سرطان کبد، بيضه، پستان و پانکراس را در پي داشته باشد.

از ظرف تفلون براي نگهداري طولاني‌مدت مواد غذايي که ترکيبات اسيدي يا حاوي مواد نمک‌سود هستند استفاده نکنيد چرا که ممکن است در طول مدت زمان باعث آزاد شدن يون‌هايي مانند کادميوم از ظرف شود که براي سلامتي مضر هستند.


تفلون را زياد داغ نكنيد

تحقيقات نشان داده وقتي ظروف تلفون روي شعله آتش در دماي بالاتر از ??? درجه سانتي‌گراد حرارت داده شوند از لايه نچسب‎شان، گازي آزاد مي‌شود که سمي و تا حدي خطرناک است. در‌واقع‌ عده‌اي از محققان مي‌گويند در اثر تجزيه لايه پوشاننده اين نوع ظروف ?? نوع بخار سمي و سرطان‌زا ايجاد مي‌شود. اين مواد براي پرندگان سمي است و مي‌تواند در انسان حالت‌هايي شبيه به آنفلوآنزا مانند احساس کسالت، سرگيجه و درد عضلاني ايجاد کند. اگر چه کمتر غذايي است که دماي بالاي 260 درجه سانتي‌گراد براي پخت نياز داشته باشد اما سعي کنيد در مورد غذاهاي سرخ‌کردني به‌خصوص گوشت‌ها محتاط باشيد. زماني که انتقادها به ظروف تفلون بالا گرفت، يکي از شرکت‌هاي اصلي سازنده ظروف تفلون اعلام کرد پوشش‌هاي نچسب اين شركت، كيفيت خود را تا دماي 260 درجه سانتي‌گراد حفظ مي‌كنند و تجزيه پوشش فقط زماني اتفاق مي‌افتد كه درجه حرارت به طور مستمر از 340 درجه سانتي‌گراد تجاوز كند. اين درحالي است كه در طبخ غذا هيچ‌گاه دما از 250 درجه سانتي‌گراد بالاتر نمي‌رود. دقت کنيد هيچ‌گاه ظرف خالي را در معرض حرارت شعله گاز قرار ندهيد. با اينكه تفلون يكي از پرمصرف‌ترين ظروف در جهان است دانشمندان به سلامت اين ظروف مشكوك‌اند. 

mamane.ir

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)