جامع ترین پایگاه مادران و کودکان ایران

مشكلات پوست و مو پس از وضع حمل

1390/1/19 13:40
نویسنده : نویسندگان
562 بازدید
اشتراک گذاری

 

در دوران بارداري تغييرات فراواني در بدن زنان باردار رخ مي دهد كه هر يك تأثير خاص خود را دارند، اما در ميان اين تغييرات آنچه كه بيش از همه به چشم مي آيد تغييرات ظاهري......

 


mamane.ir

 دوران بارداري از زمان هايي است كه كمتر مادري آن را فراموش مي كند. بسياري از زناني كه اين دوران را تجربه كرده اند. همه مسائل آن را با جزئياتش به ياد دارند.

در دوران بارداري تغييرات فراواني در بدن زنان باردار رخ مي دهد كه هر يك تأثير خاص خود را دارند، اما در ميان اين تغييرات آنچه كه بيش از همه به چشم مي آيد تغييرات ظاهري است. بويژه تغييراتي كه در پوست و موي زنان باردار به وجود مي آيد از مواردي است كه شايد بيشتر بانوان را نگران مي كند. تغييراتي كه در پوست برخي زنان باردار به وجود مي آيد بيشتر به صورت لك تظاهر مي كند. اين لك ها كه متخصصان پوست و مو آن را به تغييرات هورموني بدن نسبت مي دهند، ممكن است در برخي موارد پس از زايمان نيز دوام آورند.

 

افزايش پروژسترون و استروژن باعث لك مي شود

 

زناني كه پوست تيره دارند، بيشتر مستعد ملاسما يا لك حاملگي هستند. ضمن اينكه آفتاب نيز آن را تشديد مي كند.
برخي از بانوان در دوران حاملگي متوجه اين لك ها مي شوند، اما برخي نيز پس از دوران حاملگي به اين لك ها پي مي برند.
قاعدگي هاي طبيعي، قرص هاي ضدحاملگي و حاملگي ميزان هورمون استروژن و پروژسترون را در بدن بالا مي برد. همچنين زماني كه فرد مستعد در معرض آفتاب قرار مي گيرد، اين لك ها بيشتر نمايان مي شوند.
افرادي كه با اين مشكل روبرو هستند بايد بعد از بارداري براي درمان اقدام كنند. بهترين راه جلوگيري از اين لك ها، استفاده منظم از ضدآفتاب و پوشش بدن است. همچنين استفاده از كلاه هاي ضدآفتاب و داروهاي روشن كننده اي كه در دوران شيردهي مي تواند مورد استفاده قرار گيرد، توصيه مي شود. 
يكي ديگر از مشكلات پوستي كه در زنان باردار به وجود مي آيد جوش هايي است كه از قبل از بارداري در صورت برخي از بانوان وجود داشته، در زمان بارداري به علت اينكه مصرف دارو قطع شده تشديد مي شود.
بانوان بايد اين جوش ها را تا پايان بارداري تحمل كنند، البته بعد از آن هم به علت شيردهي مصرف هر دارويي مجاز نيست و بايد با احتياط دارو تجويز شود. يكي از علت هاي به وجود آمدن جوش، چرب شدن پوست است كه با استفاده از شيرپاك كن ها و شوينده ها مي توان چربي پوست را كم كرد.
ترك هاي حاملگي
از ديگر مشكلات پوستي دوران بارداري و پس از زايمان، ترك هايي مي باشد كه به علت كشيده شدن پوست در نواحي شكم، ران ها و سينه ها به وجود مي آيد. در برخي خانم ها اين ترك ها تيره تر از ساير نواحي است و ممكن است با خارش همراه باشد كه همين خارش هم در مواردي باعث افزايش ترك ها مي شود. اين عارضه درمان قطعي ندارد اما در دوران بارداري با بستن گن و برخي ماساژها مي توان آنها را كم كرد و پس از زايمان نيز با استفاده از برخي كرم ها، مي توان ترك ها را كمرنگ كرد.
موهايي كه زيادي عمر كرده اند
يكي ديگر از مشكلاتي كه پس از پايان حاملگي و در فاصله حدود 3 ماه پس از زايمان بانوان را درگير مي كند، ريزش موي آنهاست. در هر روز حدود 50 تا 70 تار موي هر فرد سالم مي ريزد، اما در دوران حاملگي به علت تغييرات هورموني كه در بدن رخ مي دهد موها هم بيشتر عمر مي كنند و كمتر مي ريزند. به همين دليل بيشتر خانم ها از موهاي خود در دوران بارداري رضايت دارند. اما پس از بارداري و در فاصله حدود 3 ماه پس از زايمان موها شروع به ريزش مي كنند.
زماني كه فرد باردار مي شود، به دليل ساختار فيزيولوژيك بدن ريزش مو كم مي شود. اما پس از زايمان و زماني كه هورمون هاي حاملگي از بين مي رود و بدن به حالت عادي برمي گردد، در ماه هاي سوم و چهارم بعد از زايمان موهايي كه مدت زمان بيشتري عمر كرده اند، شروع به ريزش مي كنند. اين يك پديده فيزيولوژيك است و نبايد به عنوان يك بيماري به آن نگريسته شود.
كم شدن استراحت مادر و افزايش استرس وي نيز يكي ديگر از دلايل افزايش ريزش مو مي باشد. تغذيه نامناسب در دوران بارداري و شيردهي اين ريزش مو را تشديد مي كند. اگر خانم ها اقدام به درمان ريزش موي خود كنند، مطمئناً مدت زمان كمتري با اين مشكل روبرو هستند و مي توانند ريزش مو را كم كنند.
در آخر اينكه زنان در حين زايمان خون زيادي از دست مي دهند و بايد قرص هاي آهن و مولتي ويتامين هايي را كه در دوران بارداري مصرف مي كردند پس از زايمان نيز ادامه دهند.
mamane.ir
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)