جامع ترین پایگاه مادران و کودکان ایران

شیشه شیر عامل پوسیدگی دندان کودکان

1390/1/19 13:40
نویسنده : نویسندگان
81 بازدید
اشتراک گذاری

 وسيدگی دندان ناشی از شيشه شير نوعی پوسيدگی وسيع و پيشرونده در دندان های شيری است که در اثر تجمع مايعات قابل....

mamane.ir

 نتایج مطالعات جدید نشان می دهد تغذیه با شیشه شیر خصوصا در شب ها عامل پوسیدگی دندان کودکان است.

 پوسيدگی دندان ناشی از شيشه شير نوعی پوسيدگی وسيع و پيشرونده در دندان های شيری است که در اثر تجمع مايعات قابل تخمير روی دندان‎ها ايجاد مي‎شود.

اين مطالعه به منظور تعيين تاثير عوامل تغذيه‎ای در ايجاد پوسيدگی دندان ناشی از شيشه شير در کودکان 2 تا 4ساله توسط معصومه شیرزایی استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد.

در اين مطالعه تحليلی- مقطعی عادت‎های شير خوردن کودک در نوزادی نظير تغذيه با شير مادر يا شيشه و تناوب مصرف آن در روز و شب در230 کودک 4-2 ساله که با روش تصادفی چند مرحله‎ای انتخاب شده بودند مورد بررسی قرار گرفت. معاينه کودک با سوند و آينه انجام گرفت. معيار تشخيص پوسيدگی شيشه شير، پوسيدگی حداقل دو دندان سنترال ماگزيلا بود.

يافته‎ها حاکی از آن بود که شيوع پوسيدگی شيشه شير در جمعيت مورد مطالعه 13 درصد بود. فاکتورهای تغذيه با شير مادر، دفعات تغذيه با شيشه در شب، مراجعه به دندانپزشک و جنس با عارضه ارتباط معنی دار داشتند. دفعات تغذيه از شير مادر در شب، تغذيه با شيشه در شب يا روز تاثيری در ايجاد پوسيدگی شيشه شير نداشتند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد شيوع پوسيدگی شيشه شير در مصرف کنندگان شير مادر پايين‎تر اما در کودکانی که به دفعات متعدد در شب با شيشه تغذيه مي‎شدند و همچنين پسران بالاتر بود.

mamane.ir

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)