جامع ترین پایگاه مادران و کودکان ایران

افطار را با آب سرد شروع نکنید.

1390/5/10 10:22
نویسنده : نویسندگان
84 بازدید
اشتراک گذاری

يکي از عادات غلط غذايي روزه داران اين است که به دليل تشنگي زياد در هنگام شروع افطار آب سرد ، نوشابه و يا غيره استفاده مي کنند ولي به انان توصيه مي شود ...


mamane.ir

يکي از عادات غلط غذايي روزه داران اين است که به دليل تشنگي زياد در هنگام شروع افطار آب سرد ، نوشابه و يا غيره استفاده مي کنند ولي به انان توصيه مي شود افطار خود را با کمي آب گرم و يا چاي آغاز کنند .
مي توانيد از خرما يا کشمش استفاده کنيد زيرا اين دو سبب ضمن کنترل اشتها از بيش خواري به هنگام افطار ممانعت مي کنند .
علاوه بر آن ، مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد است زيرا خرما منبع خوبي از مواد مغذي ، قند ، فيبر و پتاسيم است لذا توصيه مي شود که در وعده افطار حتي المقدور سه تا پنج عدد خرما مصرف شود اما از خوردن بيش از حد خرما نيز مانند ديگر شيريني ها بايد پرهيز کرد .
به طورکلي توصيه مي شود در ماه مبارک رمضان به جاي انواع شيريني ها مانند زولبيا و باميه که حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي ( ويتامين ها و املاح ) هستند از مواد غذايي طبيعي شيرين مانند خرما ، کشمش و انواع ميوه استفاده شود .
افراط در مصرف انواع شيريني به هنگام افطار ، چاقي و اضافه وزن را در پي خواهد داشت .
از طرف ديگر نوشيدن آب زياد هم به هنگام افطار سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي شود . بعد از صرف سحري نيز بسياري از هموطنان از بيم تشنگي در طول روز مقدار زيادي آب مي نوشند که کار درستي نيست .
توصيه مي شود که در وعده هاي سحري و افطار از پرخوري ، مصرف غذاهاي چرب و سرخ کردني و غذاهاي حاوي مقادير زياد قندهاي ساده مثل قند و شکر پرهيز شود .
همچنين از نوشيدن بيش از دو فنجان چاي در وعده سحري هم بايد اجتناب کرد چون چاي زياد باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمکهاي معدني که بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد ، مي شود .
توصيه مي شود روزه داران از مصرف تنقلات مانندآجيل و شکلات و شيريني در فاصله افطار تا سحر پرهيز کنند ، اين قبيل مواد ديرهضم هستند و سبب مي شود که هنگام سحر به دليل پري معده ميل به غذا کاهش پيدا کند . همچنين ، مصرف مواد غذايي سنگين ، ديرهضم ، پرچرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نيست چون هم فشار زيادي به دستگاه گوارش وارد مي شود و هم خواب را مختل مي کند .
توصيه مي شود به جاي غذاهاي چرب و سرخ شده از غذاهاي آب پز و بخارپز يا کبابي استفاده شود .
کودکان به خصوص آناني که از نظر جثه کوچک و کم وزن هستند بهتر است روزه کامل نگيرند ولي مي توان انان را در برنامه سحر و افطار شرکت داد و تشويقشان کرد چون اين ايام و گرمي حضور اعضاي خانواده به دور سفره سحري و افطاري محيطي سرشار از معنويت آنها را به وجد خواهد آورد و خاطره شيريني برايشان خواهد بود .
سالمندان هم اگر روزه مي گيرند بايد مراقبت بيشتري بنمايند کاهش ميزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگيجه شود و اينگونه سرگيجه ها اگر موجب افتادن شود براي سالمندان خطرآفرين است .
مصرف ميوه رنده شده ، ‌لبنيات به ويژه شيرکم چرب ، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و نوشيدن چاي کمرنگ براي آنها مفيد است و مي تواند تعادل آب و املاح را برقرار کند .
روزه در افراد بيمار با توجه به نوع بيماري متفاوت است در بعضي از بيماريها افراد مي توانند با مشاوره با متخصص تغذيه روزه بگيرند و حتي گاهي روزه داري براي آنان مفيد است ولي بيماران بايد نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلي قرار دهند و بدون مشورت به ويژه اگر تحت رژيم هاي خاص درماني هستند ، اقدام نکنند .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)