جامع ترین پایگاه مادران و کودکان ایران

بهترين خوردني‌ها براي استحكام استخوان‌ها

1390/7/3 15:17
نویسنده : نویسندگان
133 بازدید
اشتراک گذاری

بیماري پوكي استخوان كه طي آن استخوان‌ها نرم‌تر شده و به سادگي ترك مي‌خورند، يك عارضه مختص دوران سالمندي نيست، بلكه عادات تغذيه‌اي.....

 

mamane.ir

بيماري پوكي استخوان كه طي آن استخوان‌ها نرم‌تر شده و به سادگي ترك مي‌خورند، يك عارضه مختص دوران سالمندي نيست، بلكه عادات تغذيه‌اي نامناسب موجب شده كه جمعيت جوانان نيز بيش از گذشته با اين بيماري دست به گريبان هستند و اين روند رو به افزايش است.

  مهم نيست جوان هستيد يا پير، چون به توصيه متخصصان در هر گروه سني كه باشيد حتما بايد از استخوان‌هاي خود مراقبت كنيد.

 در حالي كه اكثر ما فكر مي‌كنيم استخوان‌ها قوي‌ترين و سخت‌ترين بافت بدن مان هستند، اما بايد اين واقعيت را دانست كه به مرور زمان استخوان‌ها هم كيفيت خود را از دست مي‌دهند و از استحكامشان كاسته مي‌شود.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد: بيماري پوكي استخوان كه طي آن استخوان‌ها نرم‌تر شده و به سادگي ترك مي‌خورند، يك عارضه مختص دوران سالمندي نيست، بلكه عادات تغذيه‌اي نامناسب موجب شده كه جمعيت جوانان نيز بيش از گذشته با اين بيماري دست به گريبان هستند و اين روند رو به افزايش است.

در اين مقاله كه در سايت تخصصي دنيس داوسان منتشر شده به چند خوردني اشاره شده كه مي‌توان با مصرف آن‌ها استخوان‌ها را تقويت كرده و دست كم پوكي استخوان را به تعويق انداخت.

اولين و مهمترين ماده خوراكي محكم كننده استخوان‌ها، «شير» است. به همين خاطر است كه مادرتان دائم توصيه مي‌كند روزانه يك ليوان شير بنوشيد. شير منبع حياتي از كلسيم و همچنين ويتامين D است.

متخصصان تغذيه مي‌گويند: هر چند ساير فرآورده‌هاي لبني مانند پنير و بستني هم گزينه‌هاي خوبي هستند، اما با وجود دارا بودن كلسيم اغلب آن‌ها فاقد ويتامين D هستند. به علاوه اگر لبنيات كم چرب را انتخاب كنيد، از تمام مزاياي تغذيه‌اي آن‌ها بهره‌مند خواهيد شد.

مورد بعدي دانه‌ها و مغز خشكبار هستند، هيچ وقت خاصيت مغز خشكبار را دست كم نگيريد. دانه‌هايي مثل تخمه كدو حلوايي سرشار از منيزيم است كه به متابوليسم كلسيم كمك مي‌كند.

ساير مغزها نيز مثل بادام و پسته بايد مصرف شوند. خوردني بعدي كه بسيار توصيه مي‌شود مغز «گردو» است كه به دليل اهميت آن جداگانه مطرح شده است. مغز گردو سرشار از اسيد چرب امگا ـ سه است كه مزاياي فراواني دارد. همچنين حاوي اسيد «آلفا لينوليئك» است كه استخوان‌ها را تقويت مي‌كند.

مورد آخر و البته حائز اهميت «هويج» است. هويج سرشار از «آلفا كاروتن»، «بتا كاروتن» و «بتا كريپتوكسانتين» است كه به صورت خام و در سالاد بايد از آن‌ها مصرف كنيد، چون در تقويت استخوان‌ها موثر است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)