جامع ترین پایگاه مادران و کودکان ایران

خواص سنبل الطیب

1390/5/4 18:54
نویسنده : نویسندگان
338 بازدید
اشتراک گذاری


ریشه سنبل الطیب از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است و در رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری مفید است، ضد اسپاسم و آرام .....

 

mamane.ir

سنبل الطیب مقوی قلب و اعصاب است و در رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری مفید است.

 سنبل طیب یا علف گربه دارای بویی مطبوع است. گربه بوی این گیاه را از فاصل دور تشخیص داده به طرف آن می‌رود و در اطراف آن به جست و خیز می‌پردازد و از بوی آن بی‌هوش می‌شود. گل‌های سنبل الطیب به رنگ سفید یا صورتی و خوشه‌ای است.

ریشه سنبل الطیب از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است و در رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری مفید است، ضد اسپاسم و آرام بخش است. همچنین سنبل الطیب برای معالجه صرع نیز مفید است و بی‌خوابی را درمان می‌كند.

محمد صالحی سورمقی، استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌كند: گیاه سنبل‌الطیب با نام فارسی "علف گربه "، به نام علمی valeriaiva officinalis و نام عمومی valeriaiv از قدیم به عنوان آرام‌بخش و رفع بدخوابی استفاده می‌‌شد.

به گفته وی قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه‌های آن است كه دارای بوی خاصی است و باعث سرمستی گربه می‌شود؛ به همین دلیل به علف گربه مشهور است.

استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌افزاید: عرق سنبل‌الطیب ضد تشنج و محرك، مسكن، باد شكن، مقوی قلب و اعصاب و كاهش‌دهنده فشار خون، ضد ادرار آوری، ضد اسهال و ضد عفونی كننده بدن است.

صالحی سورمقی بیان می‌كند: امروز از ریشه‌ گیاه سنبل‌الطیب در صنایع داروسازی، فرآورده‌هایی به شكل قرص، كپسول و قطره تهیه شده است كه می‌توان به راحتی از آنها استفاده كرد.

وی می‌گوید: نكته قابل اهمیت درباره استفاده از این گیاه این است كه داروهای این گیاه را نباید به طور ممتد و طولانی مدت مصرف كرد و باید پس از 2 یا 3 هفته مصرف آن را برای یك یا 2 هفته قطع كرد.

مقدار ۲تا۴ گرم سنبل‌‌الطیب را- که قبلا کوبیده شده باشد- در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آن را صاف کرده و میل نمایید.

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه می‌گوید: عرق گیاه سنبل‌الطیب دارای خواص بسیاری است كه از مهمترین خواص آن می‌توان به آرام‌بخش بودن كاهش دهنده فشار خون و برطرف كننده بی‌خوابی اشاره كرد.

به گفته وی عرق سنبل‌الطیب ضد تشنج و محرك، مسكن، باد شكن، مقوی قلب و اعصاب و كاهش‌دهنده فشار خون، ضد اسهال و ضد عفونی كننده بدن است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)