جامع ترین پایگاه مادران و کودکان ایران

فریز کردن مواد غذایی؛ مفید یا مضر

1392/5/25 12:11
نویسنده : نویسندگان
795 بازدید
اشتراک گذاری

فریز کردن مواد غذایی باعث کاهش یا متوقف شدن رشد و فعالیت میکروبی می‌شود که باید دقت قابل توجهی به این امر داشته

 

 یک متخصص تغذیه در خصوص بسته‎بندی مناسب مواد غذایی، گفت: مواد غذایی باید در بسته‎بندی‎های مناسب نگهداری شود چرا که در غیر این صورت مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد.

 سعیده نهاوندی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: فریز کردن مواد غذایی باعث کاهش یا متوقف شدن رشد و فعالیت میکروبی می‌شود که باید دقت قابل توجهی به این امر داشته باشیم. 

وی فزود: در خصوص نگهداری مواد غذایی باید نکاتی را مدنظر داشت از جمله درج تاریخ بر روی بسته‎بندی‎ها، استفاده از نایلون‎های پلاستیکی استاندارد، چینش مناسب در طبقات یخچال و جداسازی مواد غذایی پخته از خام، چرا که در صورت چینش غیرصحیح بین بسته‎بندی‎های مواد غذایی، چسبندگی به وجود آمده که این امر مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

نهاوندی در خصوص اقدامات لازم به جهت توقف فعالیت میکروبی مواد غذایی، تصریح کرد: پس از پخت مواد غذایی، دمای آن‌ها بلافاصله و به سرعت باید پایین آورده شود تا از فساد مواد غذایی و فعالیت میکروبی آن‌ها جلوگیری شود. همچنین مواد غذایی باید در دمای 18 درجه سانتی‎گراد که برای فریز تعریف شده نگهداری شوند.

رییس اداره نظارت بر مواد غذایی، یادآور شد: عدم رعایت نحوه صحیح چینش مواد غذایی بر روی هم در طبقات یخچال، باعث ایجاد چسبندگی بین نایلون‎های پلاستیکی مواد شده که در صورت جداسازی مواد سبب پارگی در بسته‌بندی مواد غذایی می‌شود که این اتفاق، پدیده‎ای به نام سوختگی انجماد را به دنبال دارد که باعث کاهش کیفیت غذا و از بین رفتن ارزش غذایی آن آماده می‌شود.

نهاوندی در خصوص رفع انجماد از مواد غذایی، تأکید کرد: برای رفع انجماد مواد غذایی سه روش عمده وجود دارد که شامل استفاده از یخچال، استفاده از آب و استفاده از مایکروویو است که روش سوم چندان توصیه نمی‌شود و مناسب‎ترین روش، یخچال است که در صورت رفع انجماد نامناسب تمام مواد مغذی به صورت محلول از بین می‌رود.


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان محمد پارسا
2 آبان 92 16:44